توری فرنگی

امروزه توری فرنگی (توری هگزاگونال) به عنوان یک محصول مقرون به صرفه و مستحکم برای نگهداری از مکان ها و ساختمان ها و همچنین حصارکشی محسوب می شود. توری فرنگی بسیار مشابه توری گابیون که از نوع توری های هگزاگونال یا شش ضلعی می باشد، است. نحوه بافت و  اشکال چشمه ها به صورت ۶ ضلعی است ولی از نظر ضخامت، از گابیون سبک تر است؛ یعنی وجه تمایز آن ها در ضخامت مفتول به کار رفته و چشمه است.
معمولا این مش ها کاربرد یکسانی دارند؛ اما بسته به  مقاومت و تحمل بار، کاربردشان متفاوت است.

اغلب توری ها از چه جنسی هستند؟
اغلب توری ها از لوله و ورق هایی به وجود می آید که پس از گالوانیزه شدن، تولید می شوند.
فرآیند گالوانیزه کردن یا گالوانیزاسیون
در مورد این فرآیند می توان گفت که از لوله ها و ورق هایی که قرار است این فرآیند بر روی آن ها اعمال شود، در مخزن و یا حوضچه ای از فلز روی قرار می دهند. بسته به روش گالوانیزه کردن، مدت زمانی ورق ها و لوله ها در این مخزن قرار خواهند داشت تا لایه ای از فلز روی بر روی آنها به وجود بیاید. سپس آن ها را خارج  می کنند. این یک روش معمول است.
افزایش مقاومت توری فرنگی گالوانیزه
البته برای افزایش مقاومت سطحی فلزات راه دیگری هم وجود دارد و آن رنگ کردن سطح فلزات است که البته گران تر و پر هزینه تر از فرآیند گالوانیزاسیون است.
ویژگی بی نظیر توری فرنگی
یکی از دلایل عمده ای که می توان برای مصرف زیاد توری فرنگی به آن اشاره کرد، وزن کم این نوع از توری ها نسبت به مدل های دیگر مانند توری گابیون می باشد.
شرکت هایی که به کار تولید و پخش این توری مشغول هستند، در سال های اخیر از جمله شرکت های فعال و پر بازده کشور با توجه به شرایط اقتصادی کشور بوده اند. با توجه به بازار بسیار خوبی که این محصول داشته، شرکت های تولیدی می توانند به صادرات این نوع از توری ها به خصوص محصول یاد شده نیز فکر کنند.

ابعاد توری فرنگی
طول مش فرنگی معمولاً در حدود ۲۰ متر و با عرض ۱۲۰، ۱۵۰ و ۱۸۰ سانتی‌ متری عرضه می شود.
بستگی دارد که بخواهید از این محصول در چه مکانی استفاده کنید، اندازه های مختلفی از آن وجود دارد که مناسب برای تعبیه در مکان های مختلف و شرایط مختلف آب و هوایی است.
کاربردتوری فرنگی
A) حصارکشی
بدون شک یکی از پر کاربرد ترین حوزه ها برای استفاده از توری شش ضلعی، حصار کشی است.
اغلب دور ساختمان ها، برج فرودگاه ها، بزرگراه ها و مکان های مختلف دیگر شاهد استفاده از این نوع هستیم.

دلایل استفاده عمده مش فرنگی برای حصارکشی
1- استحکام بالا
علت استفاده آن برای حصارکشی و تعیین محدوده ی یک سازمان و ... ، استحکام قابل قبول آن است.
2- زیبایی ظاهری
علاوه بر استحکام، زیبایی بصری آن هم مزید بر علت استفاده زیاد از این محصول است.
3- ضد زنگ است!
اما شاید مهم ترین دلیل، خاصیت ضد زنگ بودن آن است.
توری شش ضلعی معمولا با مفتول هایی شناخته می شود که از ورق ها و لوله گالوانیزه تولید شده اند.
B) عایق کاری
صنعت ساخت و ساز از جمله صنایعی بوده که وابستگی بسیار زیادی به مش های مختلف به خصوص فرنگی دارد.
معمولاً زمانی که یک سوله ساخته می شود، می توان برای عایق کاری سقف آن از این نوع  استفاده کرد. ایزولاسیون کمک می کند تا از هدر رفتن انرژی جلوگیری شده و در صوتی که سوله در فضای باز ایجاد شود، می تواند از جمع شدن قطرات آب ناشی از رطوبت هوا بر روی متریال به کار رفته در سوله سازی جلوگیری کند.
این نوع از توری ها معمولاً به خاطر نوع جنس و طراحی خاصی که از نظر چشمه ها دارند، دارای کاربرد های بسیار وسیعی می باشند. بدین ترتیب با یک نگاه به اطراف خود، می توان موارد بسیار زیادی را از استفاده از این محصولات مشاهده کرد.
C) مستحکم سازی دیوار
دیگر کاربرد توری فرنگی، استفاده در دیوار ها می باشد.
این محصول این توانایی را دارد تا استحکام دیوار ها را تا حد قابل توجهی افزایش دهد. بدین ترتیب در مواردی که بخواهیم یک دیوار مستحکم داشته باشیم، می توانیم از محصول یاد شده استفاده کنیم. توری فرنگی باعث می شود تا دیوار ها به راحتی تخریب نشده و همچنین از سقوط دیوار ها جلوگیری می کند.
بدین ترتیب برای سازه هایی که استراتژیک و مهم می باشند، این امکان وجود دارد که از فرنگی استفاده شود.
D) توری جان پناه
سقوط تجهیزات و مصالح گوناگون یکی از مشکلاتی است که تا کنون در مشاغل مختلفی مشاهده شده است.
افراد بسیار زیادی تا کنون به دنبال پیدا کردن راه و روشی مناسب برای رفع این مشکل بوده اند. استفاده از توری شش ضلعی یه عنوان جان پناه در چنین مواردی یکی از راه حل های ساده و در عین حال کاربردی به نظر می رسد. بدین ترتیب، با صرف کمترین هزینه ممکن می توان این مشکل را حل کرد. از طرفی دیگر، سادگی کار نیز با استفاده از فرنگی بسیار بیشتر می شود.
E) مجسمه سازی
صنعت مربوط به ساخت مجسمه را می توان یکی دیگر از صنایعی برشمرد.

مزیت فرنگی برای مجسمه سازان
این موضوع به خاطر وزن سبک و تنوع بسیار بالا در چشمه ها از نظر ابعاد می باشد.
افرادی که در این عرصه فعالیت دارند، می توانند برای خلق مجسمه های به یاد ماندنی و زیبا از فرنگی استفاده کنند. با توجه به توضیحات ارائه شده، افرادی که در حوزه مجسمه سازی فعالیت دارند را می توان از بهترین مشتریان مش شش ضلعی در بازار دانست.
فرنگی در مجسمه سازی کمک می کند تا کار راحت تر شده و در زمان کوتاهی بتوان انجامش داد.
ویژگی های توری فرنگی گالوانیزه
دلیل این که ورق و لوله ها را گالوانیزه می کنند، افزایش مقاومت آنها برابر خوردگی و زنگ زدگی است.
لذا پس از طی فرآیند گالوانیزه کردن لوله ها و ورق ها، مفتول هایی برای مش ها (از جمله توری فرنگی) ساخته می شود. واضح است که وقتی یک توری با مفتول هایی از جنس گالوانیزه ساخته شود، به خاطر خواص گالوانیزاسیون، در برابر رطوبت و خوردگی مقاوم است و شرایط خاص آب و هوایی تأثیر چندانی بر آن نخواهد گذاشت.
توری فرنگی گالوانیزه در چه محیط های استفاده می شود؟
همانطور که مستحضر هستید، مش شش ضلعی معمولا در مکان هایی تعبیه می شوند که بیشترین تماس با آب و هوا و شرایط اقلیمی مرطوب یا گرم و ... دارد؛ لذا استحکام آن و مقاومت در برابر چنین شرایطی از مهم ترین خواسته های صاحبان کسب و کارهای مختلف است.
مزایای توری فرنگی در یک نگاه
بنابراین به طور خلاصه مزایای این محصول به شرح زیر است:
1) استحکام قابل ‌قبول
2) زیبایی بصری
3) مناسب بودن برای حصارکشی
4) مقاومت در برابر رطوبت و خوردگی
معرفی برخی از مشخصه های توری فرنگی
استحکام مناسب
استحکام بالا برای توری ها یک مشخصه اصلی و مهم به شمار می رود.
محصول یاد شده از این نظر می تواند یکی از بهترین نمونه های مش موجود در بازار به شمار برود. این مشخصه باعث می شود تا تردیدی برای استفاده کردن از توری هگزاگونال در مکان های مختلف وجود نداشته باشد. برای اینکه بتوان دیوار ها و ستون های ساختمان را محکم تر کرد، می توان با خرید توری هگزاگونال این کار را انجام داد. با توجه به دارا بودن استحکام قابل قبول، این محصول باعث می شود تا مصرف کننده پس از استفاده با مشکل مواجه نشود؛ زیرا در برخی موارد مانند ایزولاسیون سقف سوله ها، نیاز است این نوع از توری ها برای مدت زمانی طولانی از مواد عایق نگهداری کرده و اجازه سقوط را به مواد عایق ندهند.
ظاهر مناسب
گاهی اوقات هدف از استفاده مش هگزاگونال علاوه بر کارایی آن، زیبایی و دکوراتیو بودن آن می باشد.
بدین ترتیب در چنین مواقعی استفاده از مش هایی که از نظر ظاهری نیز دارای شرایط ایده آلی می باشند، رایج تر می باشد. از نمونه های بارز چنین مش هایی می توان به مش فرنگی اشاره کرد. این قابلیت باعث شده تا بتوان در موارد بسیار حساس که هم کیفیت و هم زیبایی مد نظر می باشند، بتوان آن را به کار برد و از آن بهره کافی را برد.
تنوع در ابعاد چشمه
از دیگر مشخصه های این محصول، عرضه آن با تنوع در آنها از نظر ابعاد می باشد.
معمولاً توری های با چشمه ریز و چشمه درشت به صورت عمده تولید و روانه بازار می شوند. هر کدام از این توری ها، کاربرد مخصوص به خود را دارند. بدین ترتیب ابتدا باید نیاز خود را سنجیده و پس از آن اقدام به خرید توری مناسب و مورد نیاز کرد. مش های دارای چشمه ریز دارای وزن بیشتری نسبت بهتوری های با چشمه درشت می باشند. این موضوع باعث می شود تا برای خرید توری فرنگی با چشمه ریز نیاز به صرف هزینه بیشتری نسبت به خرید مش با چشمه درشت باشد.
ضد آب
ضد آب بودن را می توان از مشخصه های اصلی توری فرنگی دانست.
با توجه به اینکه توری فرنگی در برابر رطوبت و نم دارای مقاومت بسیار خوبی می باشد؛ لذا می توان در موارد بسیار گسترده ای از این محصول بهره برد، بدون اینکه مشکل خاصی از نظر پوسیدگی و یا زنگ زدگی به وجود بیاید. بدین ترتیب زمانی که نیاز است مش را در فضای باز مورد استفاده قرار داده و هیچ گونه حفاظ مناسبی نیز برای توری ها در برابر رطوبت وجود نداشته باشد، می توان از این محصول استفاده کرد.
رعایت استاندارد در ابعاد
برخی شرکت های تولید کننده توری فرنگی، ممکن است محصولات بی کیفیتی را از نظر ابعاد و استاندارد مربوطه تولید نمایند.
این در حالی است که در اغلب موارد، مش فرنگی با بهترین کیفیت ممکن از نظر رعایت استاندارد در ابعاد تولید می شود. رعایت استاندارد در اندازه های مربوط به مش فرنگی باعث می شود تا در زمانی که به یک توری کاملا استاندارد نیاز می باشد، اولین گزینه پیش رو، این محصول باشد.
با خرید این نوع، می توان با صرف هزینه نه چندان بالا، مناسب ترین نمونه از آن را تهیه کرد.
چه صنایعی از توری فرنگی مصرف می کنند؟
دام‌ پروری و کشاورزی بیشترین حجم از کاربرد توری فرنگی است.
اما در حصارکشی مکان‌ های دیگر هم، فرنگی مناسب است. در مجسمه‌ سازی و ساختمان‌ سازی، در سقف سوله و...  شاهد استفاده گسترده از این محصول هستیم. توری فرنگی ویژگی‌ های مختلفی دارد که باعث اسقبال مشتریان از این محصول شده است. مثلاً استحکام و مقاومت آن قابل قبول است. انواع مختلفی از ابعاد چشمه برای این محصول وجود دارد. یعنی چشمه با ابعاد درست و چشمه با ابعاد کوچک و ریز.
در مورد ویژگی ابعاد و تأثیر آن بر قیمت توری فرنگی در قسمت بعد بیشتر توضیح می‌دهیم.
توری فرنگی گالوانیزه و سیاه
اگر جنس آن از فولاد سیاه باشد (که در صد خیلی کمی از توری‌ها را به این صورت می‌سازند)، دارای مقاومت کمی است و ارزان تر از دیگر انواع ان است. درحالی که فرنگی با مفتول گالوانیزه از فولاد سیاه گران تر است، آن هم بخاطر وزن سیم مفتول گالوانیزه است؛ ولی دارای ویژگی های بسیار بهتری است که گران‌ تر بودن آن را توجیه می کند. درصد کمی از مش های فلزی هم با مفتول گالوانیزه روکش دار ساخته می شود که از بقیه گران تر و بسیار با دوام تر است و برای شرایط آب و هوایی بسیار بد و محیط های خیلی خاص طراحی شده است.
مزایا و عوامل موثر بر قیمت توری فرنگی
شاخص های مختلفی بر قیمت توری فرنگی مؤثر است.
مثلاً ابعاد چشمه، وزن، نوع گالوانیزه و طول رول از عواملی است که بر قیمت توری فرنگی مؤثر است.
الف) ابعاد چشمه
یکی از مسائل مهمی که معمولاً بر قیمت تأثیر می گذارد، ابعاد چشمه است.
اگر ابعاد چشمه کوچک باشد، واضح است که برای هر متر مربع تعداد آن ها بیشتر می شود. به هر میزانی که تعداد این ابعاد بیشتر باشد، قاعدتاً مفتول استفاده بیشتر خواهد بود.
ب) وزن مفتول
با افزایش مقدار مفتول، وزن مفتولی که برای هر متر مربع استفاده شده است، بیشتر خواهد شد.
به هر میزان هم که وزن یک توری افزایش پیدا کند، بر روی قیمت آن افزوده می شود. در اغلب موارد توری فرنگی را بر اساس وزن آن خرید و فروش می کنند.
پ) جنس مفتول
در اغلب موارد محصول یاد شده از جنس مفتول گالوانیزه ساخته می شود.
معمولاً توری مش جوشی گالوانیزه قیمت بالاتری نسبت به مش های معمولی دارد.
بهترین نوع توری فرنگی کدام است؟
علت استفاده از ورق و لوله گالوانیزه و تهیه مفتول هایی از جنس آن برای انواع مش من جمله توری فرنگی، مقاومت این ‌گونه از توری ها در برابر زنگ ‌زدگی است.
> گاهی مفتول از لوله دست دوم تولید می‌شود و قیمت لوله گالوانیزه دست دوم روی قیمت مش تأثیر می‌گذارد.
همان طور که می دانید این‌ گونه محصولات در مکان هایی که دارای رطوبت بالا هستند، استفاده می شود. رطوبت بالا در دراز مدت بر کیفیت و کارایی توری فرنگی تأثیر گذاشته و باعث زنگ زدگی و اکسید شدن مفتول می شود. اما وقتی که عمل گالوانیزه بر روی مفتول توری فرنگی انجام می شود، طول عمر بیشتری به دست می آورد و در مقابل رطوبت و دیگر شرایط آب و هوایی خاص، مقاوم تر می شود.

این مقاله از سایت https://ahantakhfif.com/ برگرفته شده است.